- Esimene vaktsiinide tootmisel sageli tõstatatud küsimus puudutab nende väljatöötamiseks kasutatud bioloogilisi materjale. Olemasoleva teabe kohaselt kasutavad mõned vaktsiinid, mis on nüüd heakskiitmiseks või kasutamiseks valmis, vabatahtlikult aborditud loote rakuliine protsessi mitmes faasis, teised aga kasutavad neid konkreetsetes laboratoorsetes testides.[1]
- Seda küsimust on juba käsitlenud Usudoktriini Kongregatsiooni (8. september 2008) juhend Dignitas Personae [2].Olles sätestanud, et (avaliku) tervishoiu eesmärk ei saa õigustada vabatahtlikku aborti vaktsiinitootmiseks rakuliinide saamiseks - ja seega on nende levitamine ja turustamine põhimõtteliselt ka ebamoraalne -, märgitakse juhendis: „Selles üldises pildis on erinevad vastutusastmed. Tõsised põhjused võivad olla moraalselt proportsionaalsed sellise „bioloogilise materjali“ kasutamise õigustamiseks. Teemat on käsitletud sama kongregatsiooni hiljutises teates, viidates konkreetselt Covid-19 vaktsiinidele.[3]
- Paavstlik Eluakadeemia naasis küsimuse juurde kahe teatega (vastavalt 5. september 2005 ja 31. juuli 2017). Eelkõige viitas teine nendele valmistusmeetoditele, välistades moraalselt relevantset seost nende, kes tänasel päeval vaktsiini kasutavad, ja vabatahtliku abordi praktika vahel. Seega usume, et kõiki kliiniliselt soovitatud vaktsineerimisi saab kasutada puhta südametunnistusega ja et selliste vaktsiinide kasutamine ei tähenda mingisugust koostöövalmidust vabatahtliku abordiga. Olles pühendunud tagamaks, et ühelgi vaktsiinil ei oleks mingit seost abordist pärineva materjaliga, korratakse moraalset vastutust vaktsineerida, selleks et vältida tõsiseid terviseriske lastele ja elanikkonnale.“
- Vaktsineerimise moraalse vastutuse osas (ka punktis 3 öeldu põhjal) on vaja korrata, kuidas see küsimus hõlmab ka inimese isikliku tervise ja kogu rahva tervise suhet, näidates nende tihedat vastastikust sõltuvust. Seda seost silmas pidades peame oluliseks selles osas vastutustundliku otsuse langetamist, kuna vaktsiinist keeldumine võib ohustada ka teisi. See kehtib ka juhul, kui alternatiivi puudumisel on motivatsiooniks vältida vabatahtliku abordi tulemustest kasu saamist. Tegelikult võib nendel juhtudel, nagu väidab Usudoktriini kongregatsioon, pidada konkreetsetes tingimustes „moraalselt vastuvõetavaks“ „saada Covid-19 vaktsiine, mille uurimis- ja tootmisprotsessis on kasutatud aborditud loote rakuliine.”[4] See on materiaalse passiivse koostöö küsimus (vastandina ametlikule koostööle), kuna see on kaudne ja kauge,[5] eriti arvestades otsuse aluseks olevat kavatsust, ettenägematust süüdistatava ebamoraalse sündmuse osas ja praeguseid olusid, milles me oleme.
Seetõttu ei ole kriteeriumid, mis muudaksid vaktsineerimise otsuse eetiliselt ebaseaduslikuks, siduvad. Sel põhjusel võib selline keeldumine tõsiselt suurendada ohtusid kogu rahva tervisele. [6] Tegelikult oleks, ühelt poolt, need inimeste kategooriad, keda ei saa vaktsineerida (nt immunosupressiooniga) ja kes nakatumise ohu vältimiseks saavad loota ainult teiste inimeste vaktsineerimisele (ja karja immuunsusele), rohkem ohule avatud. Teiselt poolt põhjustab haigestumine haiglaravi suurenemist, millele järgneb tervishoiusüsteemide ülekoormus kuni võimaliku kokkuvarisemiseni, nagu on juhtunud erinevates riikides selle pandeemia ajal. See takistab juurdepääsu tervishoiuteenustele, mis jällegi mõjutab neid, kellel on vähem ressursse. Inglismaa ja Walesi piiskopid kinnitasid hiljuti, et „üksikisikud peaksid vaktsiini tervitama mitte ainult oma tervise huvides, vaid ka solidaarsusest teiste, eriti kõige haavatavamate inimestega“ [7].
Allikas: Püha Tooli COVID-19 Komisjon
[1] Cf. Charlotte Lozieri instituut, Covid-19 vaktsiinikandidaadid ja abordist saadud rakuliinid, 3. detsember 2020, in https://lozierinstitute.org/update-covid-19-vaccine-candidates-and-abortion-derived-cell-lines/
[2] CDF, 2008. Juhis Dignitas Personae: teatavatest bioeetilistest küsimustest, n. 35.
[3] cf. CDF, 2020. „Märkus mõnede anti-Covid-19 vaktsiinide kasutamise moraalsete aspektide kohta, 21. detsember 2020. nn.2-3.
[4] CDF, 2020. „Märkus mõnede anti-Covid-19 vaktsiinide kasutamise moraalsete aspektide kohta, 21. detsember 2020.
[5] Ameerika Ühendriikide Katoliku Piiskoppide Konverentsi (USCCB) teatel "arvestades selle kriisi pakilisust, alternatiivsete vaktsiinide puudumist ja asjaolu, et aastakümneid tagasi toimunud abordi ja täna toodetud vaktsiini saamise kaudset seost, siis uute Covid-19 vaktsiinidega võib sellistes tingimustes olla moraalselt õigustatud ”. USCCB, 2020, "Moraalsed kaalutlused uute Covid-19 vaktsiinide osas".
[6] Nagu rõhutatakse Ladina-Ameerika piiskoppide konverentsi (CELAM) veebisaidi märkuses, et kui ei ole teisi võimalike vaktsiine inimelu kaitsmiseks ja tervist, siis vaktsiini ei saa võtta kui kurja koosööd (nt abordiga), vaid pigem kui otsest elu eest hoolitsemist. Vrd. CELAM, 2020, “Vacunas con Fetos Abortados”
[7] Inglise ja Walesi katoliku piiskoppide konverents, sotsiaalõigluse osakond, 2020. „Covid-19 ja vaktsineerimine“.